Antimobbestrategi
På AspIN/AspIT har vi nultolerance overfor mobning. Vi tror på et trygt og inkluderende miljø, hvor alle føler sig respekterede uanset vores forskelligheder.
Vi tager det for givet, at alle vil hinanden det bedste, at vi taler og behandler hinanden med respekt og ordentligt.
Vi arbejder dagligt med den unges trivsel, samt med fællesskaber for at styrke vi følelsen, og har løbende evalueringssamtaler, hvor trivsel er et fast punkt.
I vores undervisning og i individuelle samtaler træner vi positiv retorik og konstruktiv feedback. I faget Kommunikation og personlig udvikling arbejdes der med emnet ”konfliktløsning” og antimobbestrategien drøftes. Ligeledes er det en del af AspIT/AspIN uddannelsen at udvikle adækvate sociale kompetencer, både på individ og gruppe niveau.
Ved mistanke om mobning gribes straks ind med kontakt til specialpædagogisk vejleder.
Hen over en periode gennemføres strukturerede samtaler med den, der er blevet mobbet og den, der mobber. Samtalerne har følgende formål:
- at skolen har kendskab til, hvad der præcist er foregået
- at skolen har kendskab til årsagen til mobning
- at præcisere skolens holdning til mobning
- at lave en handlingsplan for at øge trivsel og ændret adfærd
- at lave konkrete aftaler med de involverede – disse skrives ned
- støtte til øget trivsel og ændret adfærd
- opfølgning på trivsel og ændring af adfærd
- at opnå selvforståelse
Hele personalet orienteres om samtalernes indhold, samt aftalte handlinger, så hele personalegruppen kan støtte op.
Forældrene orienteres, såfremt den unge er under 18 år, eller den unge over 18 år har et ønske om dette.
Ligeledes tages emnet ”Mobning” op som et fælles tema på skolen, for at præcisere skolens holdning, samt belyse emnet fra forskellige vinkler.